~followers~

Monday 4 November 2013

zaman kanak-kanak sebenar :)

assalamualaikum...holla uolls..hahaha..amacam sihat ke? post yg sebelum ni nak post pasal permainan tradisional masa aku kanak2 dulu..permainan ni budak2 yg lahir 80 90 an je tau..especially yg duduk kat kawasan luar bandar mcm aku ni..hahaha..zaman kanak2 zaman yg tersangat indah...permainan yg aku ingat sampai sekrang ofcos lah main batu seremban..sape yg berani challenge aku? perghhh ayat mintak kaki kot..hahaha..time sekolah rendah dulu asal cikgu tak masuk je duduk kat belakang lawan batu seremban..kadang2 penat diorang tunggu sampai kalah..kalau sekarang main ni tak tau lah..dah lame giler tak main..hahaha


ini lahh suasana masa main batu seremban..siap buat group2 lagi..hahaha..rindunyaaaaaa...


next game yg selalu main masa kecik main ting ting..mase tu lompat2 tak ingat org dah..hahaha...selalu main benda ni kat rumah pikah..sbb kat kawan rumah die je ade kawasan berpasir..kat rumah aku ni sume rumput..


angkat kaki sebelah then lompat2 petak tu..hahaha..masa tu gelak je memanjang main..hahahaha


next game paling aku suka main galah panjang..game ni paling aku suka sebab main ofcos kat sebelah rumah aku je sbb court badminton nya ada kat rumah aku..masa main ni mmg kecoh lah cite dia..hahaha..menjerit2 je memanjang..masa main kalau ada budak2 mesti ada tali pau..maksudnyaa kalau die kalah just ignore je..die kalah die tetap main je..hahhahha..apalah mase ni..sumpah best giler..


haa..mcm nilah main nyaa..masa main game ni jangan ckp merangkak..sampai baring pun ade sbb taknak bg kena..hahaha..bila dapat lepas rasa mcm kita lah yg paling hebat...hahahaha


next game yg aku kurang suka tapi main game ni best giler..siap ada selamatkan member2 lagi yg kene tangkap..kalau part merempuh sbb nk selamatkan masa tu paling best...sbb main redah sampai ada yg terpelanting....hahahaha....


macam nilah lebih kurang suasana main game ni..masa tu jerit2 terpekik2 lah masa ni..hahaha..

 next game paling2 best main baling kasut..rasa main game ni kalau 

ade yg tak menangis tak sah..sbb selalu akan pilih main kasut yg paling keras baru best main..sekali mendapat kasut tu tahan je lah citer dia mmg sakit..hahaha..masa tu segala taktik sume guna..hahaha..paling best bila dapat betulkan kasut tu..kalau takda main baling kasut aku and the geng sume main baling tin..haa..main game ni lah paling bestt..bila bunyi je tin tu jatuh sume pakat bertempiaran..hahaha..selalu nyaa kami pg tempat sampah semata-mata nk cari tin yg tak guna sbb nak main..hahahahha


macam nilah mainnya..masa ni sume pakat bukak kasut then bila balik kena marah sbb kaki hitam giler..masa mandi kat bilik air itu lah keje berus kaki sampai bersih...hahahaha..


main baling tin..sumpah besttt sangattttt...

 ni pulak permainan just utk gegirl2 je....selalu org perempuan je yg main game ni..iaitu main lompat tikus...masa tu siap berlari jauh2 sbb nk lompat benda yg tinggi..hahaha..kalau lompat je ckp 1 lompat tikus kalau tak ckp je automatik kalah..hahaha...game seterusnya main game zero point..masa ni siaplah getah2 sayur kat dapur je confirm habis..hahaha..siap main lompat2 mennyanyi2 bagai..hahaha...



main lompat tikus..aku pun pelik macam mana nama tikus mesti muncul..mcm takde kene mengena je...hahahaha..p/s: gambar sekadar hiasan...



gambar2 ni search kat google sume perempuan je yg main..hahahaha...main zero point..bestnyaaaaaa...


next game main aci nyorok..masa main game ni mmg best sbb merentas hutan..sebelum main ada syarat2nya..tak boleh menyorok dlm rumah la..boleh menyorok sampai had yg ditetapkan..hahaha...benda yg aku ingat sampai sekarang masa tu kami main masa dekat maghrib tau...masa tu geng aku kene cari..kitorang cari2..sampai betul2 dekat maghrib dah..ada lagi 2 org tak jumpa tau masa tu..kami dh jerit2 dah ckp nk tamatkan game sbb makayah aku dh panggil balik..then kitorang dah risau sume pakat pecah cari..sumpah tak jumpa..masa azan berkumandang then tiba2 dengan pucatnya diorang keluar dari pintu bilik air yg kat belakang rumah aku ni..sume pakat diam..then suh balik esok baru cite sbb dah malam..rupanyaa..biarkan misteriiiii~~~




masa sebelum main kena kira 1 sampai 10 sementara tunggu org nk menyorok..aku ingat lagi ada 1 hari aku menyorok dlm rumah sambil tgk tv..hahaha..sampai kesudah diorg tak jumpa then masa diorg jerit2 ckp tinggal aku sorg je baru aku keluar...hahahaha..
  
sebenarnyaa banyak lagi game2 yg aku main masa kecik2 dulu antaranya nenek si bongkok tiga lah,main askar2 lah,main gasing lah..main guli,main congkak,main khemah,main masak then banyak lagi lah..tapi budak2 sekarang kesian..kecik2 lagi dah main ipad..zaman kitorang masa kecik zaman yg tersangat indah..bukan semua org dapat merasainyaaa..antara kawan2 aku mase kecik dulu ain,imin,icam,epi,muzil,amai,azrin,acad,nazmi,patin,uda, dan byk lagi..hahaha...memang kenangan yg akan dikenang sampai ke hujung nyawa..ok lah itu je..byeeee..

p/s: thanks to uncle google sbb menyediakan gambar2 yg menarik..hahaha byeeeeeee  :D




No comments:

Post a Comment